יום שלישי, 10 באוקטובר 2017

חודש הקשיש - פעילויות ברחבי המועצה ועמותת דורות לב השרון


ההשראה לכתבה היא שושנה לוי.
בת 90, ילידת תימן, תושבת פרדסיה. אישה קטנה פיזית וגדולה מהחיים. אופטימית ובעלת לב ענק. גידלה שבעה ילדים והיום רווה נחת מהם, מהנכדים והנינים. היא הסבתא של בן זוגי והסבתא-רבתא של ילדיי.

באחת מארוחות השבת שמעתי אותה מספרת בהתלהבות על הפעילויות במרכז יום לקשיש במושב חרות. כך עלה הרעיון לכתוב על פעילויות לבני הגיל השלישי ולקשישים במועצת לב השרון, בהתאמה עם יום הקשיש הבינלאומי שצוין ב-01.10.2017 ועם חודש הזקן או חודש האזרח הוותיק שמצוין ברחבי הארץ בחודש אוקטובר.


נסעתי לפגוש שתי נשים שנושא הקשישים והפעילויות להם קרוב לליבן -


קשיש, אזרח ותיק או בן הגיל השלישי?



אירועי חודש הקשיש במועצה האזורית לב השרון



פגשתי לשיחה את הדסה רוסו, רכזת קשישים במועצה האזורית לב השרון. היא שיתפה אותי בפעילויות המיוחדות שמתוכננות לרגל חודש הזקן.

18.10.2017 יום ד', יתקיים מופע של דפנה ארמוני. המופע יפתח את חודש הפעילויות המיוחדות.
המופע מיועד לגמלאים בלבד, כרטיס בעלות של 10 ש"ח לנשים מגיל 62 ולגברים מגיל 67.
הסעות מהמושבים ייצאו למופע באשכול הפיס בקריית החינוך דרור.


22.10.2017 יום א' -  יום טיול לאזור ניצנה.

25.10.2017 יום ד' - יום ספורט מותאם לגיל הקשישים יתקיים במושב ניצני עוז.


29.10.2017 - טיול סובב כינרת. מיועד לגמלאים צעירים, מיטבי לכת.

01.11.2017 יום ד' -  יום הבריאות יתקיים במושב צור משה. הרצאה ושיח עם רופא, קלינאית תקשורת תדבר על שמיעה ומכשירי שמיעה, הרצאה של פיזיותרפיסטית, הרצאה של אחות מקצועית וגם שירה בציבור.

08.11.2017 יום ד' - נסיעה להצגה כנר על הגג, כולל קפה ומאפה לפני ההצגה.


19.11.2017 יום א' - נופש של 5 ימים בים המלח. הרצאות ופעילויות משותפות.
הפרטים והרשמה לאירועים אצל הדסה 050-888-2730 ורכזות הקשישים במושבים.
הדסה בקשה לציין שהמרצים השונים מגיעים להרצות בהתנדבות.

פעילויות לקשישים במועצת לב השרון לכל אורך השנה


יום טיול - פעם בחודש. שתי אפשרויות, מסלול לגמלאים מיטבי לכת ומסלול שמוגדר לגמלאים תיירים.
נופשים - פעמיים עד שלוש פעמים בשנה.
חוגים משתנים ממושב למושב - ברובם יש התעמלות ואומנות, יוזמות מקומיות ייחודיות של המושבים עצמם. בכל מושב המועדון פועל בין יומיים לארבעה ימים בשבוע כמרכז לקשישים. פרויקט תהילה ללימוד קריאה וכתיבה לקשישים - פועל במושבים פורת, עזריאל, גאולים, תנובות ושער אפרים.
הצגות - ארבע או חמש במהלך השנה, בשעות היום.
מועדון מופת לניצולי שואה בניצני עוז – מגיעים קשישים ניצולי שואה מהמושבים ינוב, צור משה וניצני עוז.


לשאלתי, איך החבר'ה הקשישים יודעים על הפעילויות, הופתעתי מהתשובה של הדסה. מתברר שלא מעט עוקבים אחרי הפרסומים באינטרנט, חלקם גילו את הפייסבוק ונהנים מהיתרונות שלו. חלקם נעזרים בפליירים או במידע שמעבירות הרכזות, מכתב לתיבת הדואר.
הרכזות הולכות לבקר מדי פעם את הקשישים שפחות מגיעים למועדונים ומעדכנות אותם.

מטיילים. עם קשר ובלי קשר ליום הקשיש


מרכז יום לקשיש - עמותת דורות לב השרון - מושב חרות


הילה מור, רכזת תעסוקה ותרבות במרכז ישבה איתי לשיחה. היא שיתפה אותי במטרות, בפעילויות שמוצעות לקשישים ובקשרים עם הקהילה.


מי מגיע למרכז יום לקשיש? מה היתרונות שלו?


המרכז קיים משנת 1983. מטרת העל, לתת מענה לקשישים שלא יכולים להגיע לבד לפעילויות שמתאימות לגיל שלהם או למצב הפיזי שלהם. קשישים שאין להם תעסוקה ומוצאים את עצמם רוב היום בבית לבד או עם מטפל/ת שלא מדברים עברית. קשישים עם רצונות, יכולות, רצונות וכישורים שאין להם תנאים לעשות מה שהם רוצים. פן אחד של המענה הוא אישי-אנושי, להיות בחברת אנשים, לקבל יחס חם, אוהב ומחבק; מגע פיסי. פן שני הוא העשרה מנטלית, ריגשית, קוגניטיבית. לתת לכל משתתף ומשתתפת את מה שהם צריכים.
סבתא שושנה חורזת

הילה מציינת שאפשר לראות שינוי באנשים שמגיעים למרכז. היו מי שהגיעו בדיכאון. בגלל אובדן, מחלה, או בדידות. עם הזמן, היחס והחום יש תחושה שהם חזרו לחיים. חזרו לחייך, לשמוח, להשתתף, לדבר, לשיר, להפעיל את הידיים בפעילות של יצירה, להפעיל את הגוף בפעילויות הספורט. היו מי שרק במרכז התחילו לצייר, לפסל, לחרוז. דברים שלא עשו בעבר.
ציור לנפש ולנשמה - חוזרים לצייר או מתחילים לצייר

הפעילויות שמציע המרכז לקשישים


הילה מסבירה שמושקעת מחשבה רבה בבחירת התכנים כדי שהמשתתפים ישארו עם סקרנות וטעם של עוד. משנים ומחדשים את התכנים כדי שיהיה למה לצפות. סדר היום מובנה, בכל יום פעילות שונה. מאחר ולא לכולם מתאים אותו דבר, מתקיימות מספר פעילויות במקביל - הרצאות, אקטואליה ודיונים; יצירה, עשייה ואומנות.
סבתא סורגת. הרבה מסרגות להרבה סבתות
בבוקר מתחלקים לקבוצות, קבוצה אחת בפעילות גופנית - יוגה, פלדנקרייז, התעמלות לצפיפות עצם. במקביל מתנהלת קבוצת דיון ושיח. לפני הצהריים קבוצות בתחומי אומנות ויצירה שונים - מנדלות, פיסול בעיסת נייר, עבודה בפאייטים, בחרוזים, דס, חומרים ממוחזרים, קרמיקה ותכשיטים. מדי פעם יש סדנאות מיוחדות בתחום האומנות, הרצאות להעשרת הידע, רפלקסולוגיה, קבלות שבת משותפות בליווי להקה שמגיעה בהתנדבות ועוד.
יצירות אמנות, מחכות להלקח הביתה

קשרים עם הקהילה


המרצים ברובם מתנדבים. יש שיתוף פעולה הדוק עם הקהילה המקומית במועצת לב השרון וגם מתנדבים שמגיעים מירושלים, חדרה ועוד. פעילויות משותפות עם גני ילדים, כיתות מבתי ספר, נציגי מנהיגות צעירה - משחקי זיכרון ויצירת איגרות לשנה טובה, דיונים בנושא סליחה, שיעורי מולדת משותפים, נטיעות בט"ו בשבט, יום ירושלים ,"יום המעשים הטובים" ונושאים שונים שמעלים תלמידים במסגרות השונות. מתמחים של לימודי עבודה סוציאלית ומדעי מדינה מגיעים מהמכללות בית ברל ורופין. משתתפים בתוכנית שמותאמת לאוכלוסייה. חדר הכושר במבנה הסמוך, שופץ לא מזמן. מתאים לגיל השלישי, כולל מדריכים שזוהי התמחותם. לחדר הכושר מגיעים גם מנויים, כך שיש אינטראקציה נוספת עם הקהילה.

קהילה תומכת


הילה מסבירה שתכנית קהילה תומכת פותחה על ידי משרד הרווחה והשירותים החברתיים. והיא משקפת את מגמת שירותי הרווחה בישראל לספק את מגוון השירותים השונים בבית ובקהילה. מטרתה לספק, לתושבים במועצת לב השרון ובסביבה המשך חיים בטוחים ועצמאיים בבית.
מוצע סל שירותים אשר כולל השגחה באמצעות לחצן מצוקה 24 שעות ביממה, יעוץ טלפוני רפואי, ביקור רופא ופינוי באמבולנס. שירות אב הבית של הקהילה התומכת: הוא מכיר את החברים ונמצא איתם בקשר. מספק בעצמו את העזרה הטכנית, שכוללת תיקוני בית קלים חינם. בכך מחברים בין קהילות - מבוגרים וצעירים, בין בתי ספר שונים וישובים שונים.
מחכים להכנס לתנור, חוג קרמיקה הוא אחד המועדפים

היישובים מהם מגיעים הקשישים למרכז כל יישובי מועצת אזורית לב השרון, פרדסיה, תל מונד ,קדימה-צורן.

פרטי התקשרות וברשת

עמותת דורות בלב השרון דרך המייסדים, מושב חירות מספר טלפון 09-7965850 מספר טלפון נייד 050-2783000 amutatdorot@gmail.com ydorot@zahav.net אתר אינטרנט דף פייסבוק

**********************************************

אהבת וגם רוצה להופיע בבלוג?
רוצה לקדם את העסק וליצור נראות נוספת ברשת?
יש לך יוזמה חברתית שחשוב שנכיר?
יש כמה אפשרויות לפירסום, אפשר לדבר על זה
054-6484924 או להתכתב איתי litalyar@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה